Základní pravidla deskové hry Scrabble najdete na mnoha místech na internetu, například tady.
Prémiová pole na desce jsou označena pouze barvami a to takto:
- 2x hodnota písmene
- 3x hodnota písmene
- 2x hodnota slova
- 3x hodnota slova
V dolní části desky pod hracím polem uprostřed se zobrazuje aktuální skóre. V pravém dolním rohu lze sledovat počet neodehraných písmen ve tvaru A+B, kde A je počet zbývajících písmen v sáčku a B je počet zbývajících písmen v zásobníku počítače (což je užitečné sledovat na konci hry, kdy již nejsou písmena v sáčku). V horní části nad deskou se zobrazují pomocné zprávy - zejména poslední tah počítače včetně bodové hodnoty, či bodová hodnota za poslední tah člověka.
Písmena lze přemisťovat přetahováním myší (nebo trackpadem). Na zařízeních s dotykovou obrazovkou lze přetahovat prstem. Přemisťováním písmen v zásobníku lze měnit jejich pořadí, což může usnadnit vymyšlení dobře bodovaného tahu. Pokud je hráč na tahu, písmena lze umístit na desku. Pro větší přehlednost se právě umístěná písmena na desce zobrazí s šedým odstínem.
Pokud umístíte na desku žolíka, je nutné zvolit si písmeno, které bude tento žolík reprezentovat. To lze udělat postupným mačkáním tlačítka myši (nebo klepáním prstem) na tomto písmeni - levé tlačítko posouvá písmeno dopředu v abecedě, pravé tlačítko zpět (na dotykových obrazovkách lze takto posunovat písmeno v abecedě pouze směrem dopředu). Pro urychlení celého procesu lze také po přetažení žolíka na desku myší (nebo prstem) přejet na souřadnice desky a zmáčknout některé z písmen A-O, případně čísel 1-11 pro volbu písmen P-Z. Pro písmena bez diakritiky tímto volba končí. Pro písmena s diakritikou lze opět myší (nebo prstem) přejet na žolíka a volbu dokončit jedním či dvěma stisky tlačítka myši (či poklepáním prstem) podle potřeby. Pokud si použití žolíka rozmyslíte, můžete ho přetáhnout zpět do zásobníku.
Pokud se rozhodnete, že zamýšlený tah zahrát nechcete, můžete místo postupného přetahování písmen zpět do zásobníku myší (nebo prstem) použít tlačítko pro rychlý reset polohy písmen - všechna se okamžitě vrátí zpět do zásobníku.
Pokud jste spokojeni s umístěním svých písmen na desce, zmáčkněte tlačítko a počítač automaticky zkontroluje formální správnost umístění písmen a platnost všech nových zahraných slov. Pokud je vše v pořádku, automaticky spočítá body a dolosuje Vám písmenka.
Výměnu lze provést tak, že myší (nebo prstem) klikneme na písmena v zásobníku, která chceme vyměnit. Označená písmena poznáme tak, že změní odstín na šedý. Pokud chceme označení písmene k výměně zrušit, klikneme na něj podruhé. Ve chvíli, kdy máme označena všechna písmena k výměně, zmáčkneme tlačítko a výměna se automaticky provede.
Pass lze provést tak, že rovnou zmáčkneme tlačítko , aniž by byla jakákoliv písmena umístěna na desku nebo v zásobníku označena k výměně. Počítač nás vyzve k potvrzení záměru zahrát pass (z důvodu ochrany proti náhodnému neúmyslnému zmáčknutí tlačítka).
Tahy počítače se provádějí automaticky, stačí chvíli počkat.
Pokud chcete zahájit novou hru (ať už po skončení, nebo v průběhu stávající hry), stačí zmáčknout tlačítko .
Program používá slovník podle oficiálních turnajových pravidel českého scrabblu (varianty PLUS), který lze (včetně popisu) nalézt na stránkách https://www.scrabblex.cz. Popis turnajových pravidel přípustnosti slov a způsobu, jak je slovník sestaven, lze najít zde.
Program nedovolí zahrát slovo, které není obsaženo v tomto slovníku. Tento slovník je kompletní pro slova do délky 9 písmen. V aktuální chvíli obsahuje mnoho slov délky 10-15 písmen, a to konkrétně tvary sloves a přídavných jmen, které mají alespoň jeden tvar do délky 9 písmen. Obsahuje také tvary slov, které jsou od těchto sloves odvozené v souladu s pravidly přípustnosti slov (přídavná jména odvozená od přechodníků a příčestí trpných, podstatná jména slovesná). Jiná slova o délce 10 a více písmen při hře na těchto stránkách aktuálně bohužel nelze použít i kdyby bylo podle pravidel platné (nicméně výskyt takových slov při praktické hře je zcela marginální). Tímto omezením se řídí i počítač při svých tazích.
Počítač se snaží nalézt co nejsilnější tah. Nezahraje vždy nejvíce bodovaný tah dostupný v dané pozici, ale zohledňuje i kombinaci písmen, která mu zůstane v zásobníku z hlediska několika faktorů (kvalita jednotlivých písmen, duplicity v zásobníku, rovnováha mezi množstvím samohlásek a souhlásek). Je tedy schopen obětovat určité množství bodů za šanci na více bodované slovo v dalším tahu - tento faktor se může významně projevit zejména, pokud má počítač v zásobníku žolíka. Počítač nezohledňuje, jak moc může jeho tah nahrát soupeři nebo sobě v dalším tahu. Ve fázi koncovky počítač upřednostňuje zbavování se bodovaných písmen a také zvýhodňuje případné zavření hry.
Pokud máte dotaz či připomínku, můžete kontaktovat autora programu na adrese scrabblex@seznam.cz.